Göran Johansson

Jag är 62 år gammal men ändå en ”rookie” i detta etablerade sällskap. Jag är engagerad i politiken för att göra Värnamo, en sedan tidigare bra kommun, till en ännu bättre kommun, tillsammans med mina kollegor, medlemmar och väljare till Centerpartiet.

Lever tillsammans med Maria, har två barn som är utflugna, har blivit morfar, har även 3 st bonusbarn och 3 st bonusbarnbarn. Vi bor på landet utanför Tånnö vid sjön Flåren.

I min yrkeskarriär har jag arbetat som metallarbetare på PLS i Rydaholm, jag har byggt lastbilar på både PLS samt Gehab. Sadlade därefter om och blev säljare och egen företagare inom kontorsbranschen, har även varit delägare i andra bolag, jobbat som försäljningschef, marknadschef, VD.  Jag har även under ca 8 år jobbat med tjänste-mannarekryteringar i vår region. Har även under resan haft förmånen att starta upp ett par olika verksamheter i Värnamo. Sedan 5 år tillbaka arbetar jag som fastighetsförvaltare, uthyrare på ett fastighetsbolag som heter Nyfosa fastigheter.

Har i övrigt genom livet vigt mitt liv åt idrott och i synnerhet fotboll, jag har varit tränare för olika herrlag i GGVV regionen i ca 35 års tid, allt ifrån div 6 fotboll till elitverksamhet med IFK Värnamos herrlag. Föreningarna vars A-lag som jag tränat är Rydaholms GoIF, Bors SK, IFK Värnamo, Hillerstorps GoIF samt Värnamo Södra. I några av klubbarna har jag varit i flera omgångar. Har även jobbat i roller som sportchef, styrelsemedlem mm. Hade förmånen att få vara med, anställd i IFK Värnamo under 5 år och bygga IFK Värnamos organisation inför, i och under tiden i ”Superettan” fotbollen, vilket var både spännande och speciellt och lärorikt, en värld som inte liknar så många andra. Följer fortfarande idrotten i vår region på mycket nära håll. Den lilla fritid som blir över så trivs jag både på sjön med fiske och i skogen med jakt. Gärna tillsammans med sambo, barn o barnbarn.

Centerpartiets värderingar har stått mig nära hela livet. Lika värde för alla, möjligheter att få välja, en tillgänglig vård, skapa ett tryggt samhälle, en god åldringsvård, mänskliga rättigheter, skapa en bra miljö för företagande, rent vatten i våra sjöar mm.

Några saker som ligger mig varmast om hjärtat är trots allt att skapa en bra miljö, en bra grund för våra ungdomar. Det innefattar även en bättre integration för våra utlandsfödda som kommer till vår region. Vi måste skapa en plattform för att våra ungdomar skall få utveckla sina olika färdigheter, att kunna träna sin sociala kompetens, att lära sig stå på egna ben, att kompromissa men ändå stå upp för sin sak, helt enkelt lära sig ta ansvar. Samhället är i en stor förändring och detta är en av våra viktigaste uppgifter.  Jag pratar om integration i skola, inom idrott och kultur. Vi måste skapa mera och flera och bättre förutsättningar genom att satsa mera på arenor för utbildning, idrott, musik, teater, konst mm.

VI måste satsa mera på föreningslivet, måste hjälpa våra föreningar att utvecklas, skapa förutsättningar genom fler och bättre arenor där vi har utrymme och möjlighet att ta emot den ökning som blivit bland våra ungdomar i såväl breddidrott som elitverksamhet. I detta ryms även möjligheten för den breda allmänheten till att få motion. Var och en på sitt sätt.

Vi måste skapa fler lediga tomter i våra mindre orter eller utefter våra sjöar där vi inte kolliderar med mark anpassad för odling eller boskap. Vi måste skapa bättre förutsättningar för att flera skall kunna bo på landet.

Slutligen vill jag vara med och skapa en kommun där vi alla skall kunna trivas, en kommun som folk skall vilja flytta till, en kommun som våra ungdomar efter eventuella utflykter för studier/resande vill komma tillbaka till.

Med andra ord ett ÄNNU bättre Värnamo Kommun.

Hjärtefrågor

• Ungdomars välmående och möjligheter att utvecklas på sitt sätt inom vår kommun.
  • Idrott, föreningsliv, motion, elitverksamhet. Att skapa möjligheter till en bred fritidssysselsättning för den stora allmänheten samtidigt som vi skall ge föreningslivet möjligheter att utveckla såväl breddidrott som elitidrott i vår kommun.
  • Landsbygdsfrågor, vi måste skapa mer, fler och bättre förutsättningar för att kunna flytta till, bo och verka på landet och i våra mindre orter i Värnamo kommun.